Gå videre til innhold
Norske bedrifter er mer miljøbevisste enn svenske

Pressemelding -

Norske bedrifter er mer miljøbevisste enn svenske

Små og mellomstore bedrifter i Norge tar mer hensyn til miljøet når de gjør innkjøp enn svenske. Det viser tall fra Vismas nordiske Næringsbarometer. I Norge tenker over halvparten på miljøet når de gjør innkjøp. Knapt fire av ti bedrifter i Sverige gjør det samme.

– Å ta hensyn til miljøet er en viktig problemstilling og Norge har åpenbart kommet lengre på dette området enn Sverige. Det tyder på at vi i Sverige kan lære mye av hvordan bedriftene i Norge jobber med miljøspørsmål, sier Henrik Salwèn, administrerende direktør i Visma Advantage AB.

Vismas Næringsbarometer 2014 Andelen bedrifter som tenker på miljøet når de gjør innkjøp. En sammenligning mellom län i Sverige og fylker i Norge.
Sverige Norge
Jämtland 75,0 % Oslo 64,4 %
Kalmar län 46,9 % Østfold 61,1 %
Västerbotten 41,9 % Nordland 59,6 %
Stockholms län 41,6 % Buskerud 59,1 %
Västra Götaland 41,5 % Sogn og Fjordane 58,3 %
Värmland 40,0 % Akershus 56,5 %
Örebro län 39,6 % Troms 56,3 %
Halland 39,3 % Møre og Romsdal 55,9 %
Skåne 38,5 % Hordaland 54,9 %
Blekinge 36,4 % Vestfold 54,7 %
Norrbotten 36,4 % Rogaland 53,3 %
Dalarna 34,1 % Oppland 52,6 %
Uppsala län 34,0 % Finnmark 51,7 %
Jönköpings län 33,3 % Aust-Agder 51,6 %
Östergötland 33,3 % Telemark 51,3 %
Gävleborg 31,0 % Hedmark 49 %
Kronoberg 28,6 % Sør-Trøndelag 48,8 %
Västernorrland 25,0 % Nord-Trøndelag 42,5 %
Sörmland 22,7 % Vest-Agder 37,8 %
Västmanland 13,8 %

Størst interesse for miljø i Oslo og Jämtland 
Østfold med 61,1 prosent. På bunnen finner vi Vest-Agder med Størst interesse for miljø i Oslo og Jämtland Vismas Næringsbarometer avdekker store regionale forskjeller i begge land når det kommer til hvor viktig hensynet til miljøet er. I Norge ligger Oslo helt på topp med 64,4 prosent etterfulgt av 37,8 prosent.

Blant de svenske bedriftene ligger de jämtlandske på topp. I Jämtland, som ligger midt i Sverige, sier 75 prosent at de tar hensyn til miljøet når de gjør sine innkjøp. På bunnen finner vi Västmanland med bare 13,8 prosent.

– I de regionene der miljøspørsmålet virker minst viktig, er det fortsatt dobbelt så mange miljøvennlige bedrifter i Norge enn i Sverige. Svenske bedrifter bør se på det som en utfordring, påpeker Salwèn.

Med rett pris hadde flere tatt hensyn til miljøet
I begge land angir bedriftene at det er prisen som avgjør om de er villige til å ta miljøhensyn eller ikke. Blant de norske bedriftene svarer 62,5 prosent at dersom det fantes miljøvennlige produkter til bedre priser ville de tatt mer hensyn til miljøet. I Sverige er tilsvarende tall 61,2 prosent.

– Med rett pris ville enda flere tatt hensyn til miljøet når de gjør innkjøp. Ved å senke prisene på miljøvennlige produkter har leverandørene store muligheter til å både øke salget og samtidig ta vare på miljøet, avslutter Kenneth Løvold, administrerende direktør i Visma Mamut AS.

Les mer om Næringsbarometeret

Om Vismas Næringsbarometer: Vismas Næringsbarometer er en spørreundersøkelse som gjennomføres blant små og mellomstore bedrifter i to ganger per år. Målet er å kartlegge trender og forskjeller i forventinger innen salg og innkjøp. Om lag 3000 virksomheter i Norge og Sverige har svart på undersøkelsen, som inneholder spørsmål om salg, innkjøp og miljøaspekter.

For mer informasjon, kontakt:
Kenneth Løvold, administrerende direktør, Visma Mamut AS, +47 997 07 670

Henrik Salwén, administrerende direktør i Visma Advantage AB +46 8534 817 63

Related links

Emner

Tags


Om Visma

Visma gjør virksomheter mer effektive. Konsernet leverer programvare, outsourcingstjenester, innkjøpsløsninger, innfordringstjenester, butikkdataløsninger, samt IT-relatert utviklings- og konsulentvirksomhet. Visma forenkler og automatiserer virksomhetsprosesser innenfor både privat og offentlig sektor. 340 000 nordeuropeiske kunder benytter Vismas produkter og tjenester, og ytterligere 330 000 bruker Visma som hosting-partner. Konsernet har 6 100 ansatte og hadde i 2013 en omsetning på NOK 6 500 mill. Se visma.no og visma.com

Pressekontakt

Aase Settevik

Aase Settevik

Pressekontakt Director of Brand and Communications +47 920 49 559

Visma er Nordens ledende leverandør av software og tjenester for offentlig og privat sektor

Visma er en ledende leverandør av forretningskritisk programvare for et mer effektivt og bærekraftig samfunn. Vi forenkler menneskers jobbhverdag ved å automatisere arbeidsprosesser for selskap og organisasjoner av alle størrelser. I 2020 hadde Visma en omsetning på 1 741 millioner euro. Til sammen er vi 13 600 ansatte som er dedikerte til å gjøre morgendagen bedre enn i dag for våre 1 100 000 private og offentlige kunder i Norden, Benelux, Sentral- og Øst-Europa og Latin-Amerika. Besøk oss på visma.no